Thursday, February 24, 2011

Musica llanera: Reynaldo Armas - El Cardenalito



Reynaldo Armas, from the small Llanos town of Guatacaros in Guarico State, is a highly-acclaimed singer and composer of Venezuela's national folk music joropo .

Here we see him at his best singing his theme song El Cardenalito in a concert from 2008 in Bogota.

Popular throughout the country, joropo is also known as musica llanera because of its strong cultural ties to Los Llanos, the seasonally-flooded cattle plains that stretch west from the Orinoco river to Colombia.

Joropo is traditionally played on harp, maracas and cuatro, a small four-stringed guitar, and sung in a rough nasal style by cowboy types in stetsons and pointed boots.

Reynaldo Armas is perhaps Venezuela's best-loved Llanero singer after Simon Diaz and has an incredible line-up of talent in his band, including the extraordinary harpist Leonard Jacome.

Joropo, which developed in the Americas from the zarzuelas and cante jondo brought over by the Spanish, is also a dance, a sort of waltz with jerky cucaracha-stomping steps by the man, known as zapateo, and dizzy twirls by his female partner.

El Cardenalito is a song about the rare bird of the same name (Carduelis cucullata), a Venezuelan finch known as the Red Siskin in English. This beautiful little red songbird is endemic to Falcon State. Sadly, the bright red plumes of the males and their high-pitched musical call make them highly sought after as caged birds and increasingly endangered in the wild.

Reynaldo Armas earned his nickname, El Cardenalito, for his sweet voice, which he alludes to in this autobiographical song that pays homage to his humble Llanero roots. 


Here are the words, so you can sing along with Reynaldo:

Aquí está el cardenalito
el cardenal de los llanos guariqueño
el de la laguna vieja
el propio serenatero
el mismo de quince años
y el cuarto de los recuerdos.
nací en el cincuenta y tres
cuatro de agosto en una noche de invierno
el campo los guatacaros
suelo santamarieño
me recibió una mañana con relámpagos y truenos
camino siempre de frente
jamás he sido embustero
soy bastante religioso
para mi chucho es primero
el que me conoce sabe
si soy malo, si soy bueno
Modesta Enguaima y Nicasio
Nicasio Armas los que al mundo me trajeron
mi madre nos es necesario
decirle cuanto la quiero
mi viejo se me murió
que dios lo tenga en el cielo.

Maestro arpista usted que puede
yo se que puede jáleme duro el bordón
que esta noche estoy dispuesto
a regalarle mi amor
a la mujer mas bonita
que se encuentre en la reunión
y después que me enamore
amigo mío que salga o se meta el sol
me pasare todo el tiempo
derrochando inspiración
como lo hace un guariqueño
cuando entrega el corazón
saque pareja quien quiera
que en mi joropo no hay discriminación
que lo bailen zapateao
repicando ese tacón
que al arpa cuatro y maracas
vamos a rendirle honor
que lo goce y lo disfrute
el sifrinito con la hija del ricachón
la negrita Dorotea
con el zambo Juan Ramón
y hasta la viejita Bety
lo baile con tío Simón.

Esta es la primera vez que yo canto un merecure
que yo canto un merecure
como se canta en Apure
Casorla y Corozo pando
yo voy el llano cruzando
con mi verso y mi corrio
bendito este suelo mío
de belleza singular
bendito el palmarital
el arrendajo y la paraulata cantora
bendita la flor de bora
la flor de bora
que adormece en el estero
bendito sea el toro
de puntiaguda semblanza
bendita la garza blanca
con su vuelo cadencioso
bendito el caballo brioso
pacitrotero y veloz
dame talento mi dios
para cantarle a mi llano
y sentirme soberano
hay soberano
con la hidalguía del valiente
y bendito sea por siempre
por siempre siempre
mi pueblo venezolano

No comments: